Pages

Tuesday, July 8, 2014

Sembelit selepas bersalin



Salam semua,

Dah sahur ker? Nih tgh bg 'sahur' tuk bb Qina while mr hubby n kids sedang bersahur kat bawah.

Hari nih topik yang hendak dikongsi ialah Sembelit selepas bersalin. Sembelit adalah situasi yang paling ditakuti okeh ibu-ibu yang berpantang esp pada minggu 1-2 berpantang. Ini kerana ianya berkaitan dengan luka jahitan. 

Sewaktu saya berpantang anak pertama saya mengalami masalah sembelit. Ini krn saya tidak mempunyai ilmu bagi mengelakkan sembelit. Tambahan pula sewaktu itu saya tidak minum air masak yg byk plus tiada sayur dlm menu berpantang saya. 

Selalunya selepas bersalin, gynae akan prescribed ubat utk lembutkan najis. Tetapi x boleh consume selalu. 

Selalunya saya tidak akan consume Duphalac ini. Apa yang saya amalkan ialah:

1) Memastikan setiap menu berpantang saya mempunyai sayur. Fav. saya ialah sawi masak air.

2) Memastikan nasi yang dimakan ialah nasi yang lembut sedikit ataupun trus bubur.

3) Minum air 3 Liter sehari. Tapi jgn la pi telan sekaligus air tersebut. Apa yg boleh diamalkan ialah minuk segelas air sebelum dan selepas menyusukan baby derta selepas makan. 

4) Mengambil 4 biji OSTEMATRIX Shaklee sebelum tidur malam.

Ini kerana OSTEMATRIX Shaklee mengandungi Magnesium.Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlaku proses PERISTALSIS; iaitu suatu proses dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus dan menolak makanan ke perut. 

Alhamdulillah pengalaman saya pada pagi bangun tido setiap hari saya dapat membuang dengan mudah.

Selain daripada magnesium,OSTEMATRIX Shaklee ini mengandungi  nutrien kalsium,  fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum dan yang penting diperlukan oleh tubuh.


4 Cara OSTEMATRIX Shaklee membantu ibu-ibu yang berpantang ialah:
(1) Tidur malam yang lebih lena.
(2) Menghilangkan bisa pada kaki dan menyegarkan badan.
(3) Mengelakkan sakit pinggang serta rasa kebas.
(4) Melawaskan sistem penghadaman terutamanya untuk memudahkan anda ‘membuang’ pada hari keesokannya.
(5) Menggantikan semula kalsium dalam tubuh ibu, dan elemen penting untuk ibu yang menyusukan dan juga bayi.

Untuk Konsultasi dan maklumat lanjut boleh berhubung dgn saya:

sms/whatsapp 0193229737
atau email mornizawati@gmail.com

No comments:

Post a Comment

ur comment?

2013 Copyright © iswatie.blogspot.com. Designed by Rekaneka.com.