Tuesday, November 1, 2016

Punca Sebenar Bibir Kering Bukan Kerana Kurang Minum Air Masak Sebenarnya.

Punca Sebenar Bibir Kering Bukan Kerana Kurang Minum Air Masak Sebenarnya..



Bibir yang halus kemerahan menjadi idaman setiap wanita dan menjadi kegilaan setiap lelaki bila wanita berbibir cantik tetapi agak malang jika bibir kita kekeringan. Tahukah anda bibir kering mengelupas bukan disebabkan kerana kekurangan air.



Mata kering : Kurang vitamin A, karotin
Bau mulut : Kurang vitamin B6, zinc
Gigi tidak kuat : Kurang vitamin A, kalsium, zat besi
Bibir kering atau mengelupas : Kurang vitamin A, vitamin B2

Anemia, tangan atau kaki dingin : Kurang vitamin B6, asam folat
Mudah lelah dan tidak bersemangat : Kurang vitamin B1, B2, B6
Keguguran atau masalah rambut : vitamin A, vitamin B6, zinc, kalsium

Jom kita baca kepetingan vitamin dan zat-zat dalam badan kita supaya kita boleh elak dari sebarang penyakit terutama bibir kering mengelupas.

1. Ulser dan radang mulut : Kurang vitamin B2

Ulser atau radang biasanya disebabkan kerana dalam tubuh kekurangan vitamin B2 yang dapat membantu penyembuhan luka.

Vitamin B2 sangat penting peranannya bagi kesihatan kulit & rambut, namun ia tidak boleh tersimpan di dalam tubuh dengan sendirinya, oleh kerana itu diperlukan makanan yang bergizi atau suplemen untuk melengkapinya dengan sempurna.

Sumber : Setiap hari setidaknya minum 250cc susu, makanan seperti kacang tanah, dll.

2. Tubuh lemah : Kurangan zink

Ciri-ciri : Kekebalan tubuh menurun, kehilangan nafsu makan, pertumbuhan lembab, rambut gugur, fungsi alat perasa akan menurun.

Jika kamu terasa kurang selera atau tidak lalu makan kemungkinan badan kamu kekurangan zinc.

Sumber : Daging lembu atau kambing kaya akan kandungan zinc, nak senang pi makan steak.hehehe

3. Penyakit mata : Kurang vitamin A

Vitamin A bukan hanya faktor penting yang dapat menjaga kesihatan mata, namun ia juga penting bagi sistem pencernaan dan pernafasan. Vitamin A mampu mencegah bakteria atau virus yang membahayakan tubuh kita.

Oleh kerna itu apabila kamu kekurangan vitamin A, selain dari mata kamu ada perubahan yang teruk,ia juga mampu membahayakan sistem pernafasan dan pencernaan.

Sumber : Setiap hari makan sedikit kerang, sayur sawi atau makan hati 1-2 kali setiap minggu.

4. Mudah emosi : Kurang zat besi

Kekurangan zat besi bukan hanya dapat menyebabkan anemia, namunia juga bisa membuat emosi kamu sangat tidak stabil dan mudah marah serta naik angin tidak menentu.

Zat besi sangat penting untuk membantu tubuh kita memproses sel darah merah, khusus bagi perempuan yang sedang datang bulan, zat besi akan semakin penting untuk menambah kesegaran tubuh dan mencegah emosi yang tidak stabil serta menyebabkan kamu terus dalam keadaan down atau suram.

Sumber : Daging merah seperti daging lembu atau kambing, telur ayam, kacang, sayur hijau, selain itu kamu juga harus perbanyak makan vitamin C yang baik untuk penyerapan zat besi.

5. Kaki bengkak : Kurang kalium

Kalium sangat penting untung mengatur keseimbangan darah dan air di dalam tubuh.

Kekurangan kalium dalam jangka panjang dapat menyebabkan aritmia, keadaan saraf yang tidak normal, seperti ketika kamu kekurangan air setelah bersukan. Kekurangan kalium juga boleh menyebabkan mudah kram, dalam jangka panjang boleh menyebabkan bagian tubuh bengkak, terutama di bahagian kaki.

Sumber : Kita boleh menambah kalium dari pisang setelah bersukan untuk mencegah kram, selain itu buah-buahan dan sayuran juga boleh menambah kalium bagi tubuh.

6. Badan pegal-pegal/sakit : Kurang vitamin D

Orang yang kurang terkena sinar matahari dan kekurangan vitamin D akan lebih mudah mengalami sakit badan atau sengal. Vitamin D nutrisi tubuh yang tidak dapat disintesis, jadi sangat penting untuk memenuhi kebutuhannya.

Vitamin D juga penting untuk pertumbuhan tulang dan gigi.

Sumber : Mengonsumsi ikan berminyak 2 kali seminggu seperti ikan salmon atau sardin, selain itu kamu juga harus berjemur di bawah sinar matahari untuk dapat vitamin D, ada sesetengah pakar cahaya matahari sebelum jam 10 pagi waktu sesuai.



Tuesday, February 16, 2016

Budaya berbento tahun 2016

Salam,

Kali nih nak bercerita pasal budaya berbekal atau berbento dikalangan ibu-ibu pada tahun 2016. Jadi trending ooo sekarang nih.

Actually budaya berbekal bagi family iswatie dah lama sy amalkan. Mmg kerja saya setiap awal pagi bangun awal tuk masak breakfast dan lunch/dinner tuk kids. 

Ada bibik kenapa x suruh bibik masak? Mmmmm bagi saya bab masak biarkan ibu/isteri yg masak. Biar makanan yg anak-anak dan suami dari airtangan ibu/isteri.

BIbik jaga kids time sy dan mr hubby g kerja n buat kerja2 rumah. 

Bagi saya, sebagai ibu yg bekerja ini salah satu cara utk 'bonding' dgn kids. Bila mereka makan sekurangnya merwka akan teringat mummy coz mummy yg masak bekal mereka. Tambah kalau ada kawan-kawan yg memuji bekal mereka.

Normally saya akan merancang menu yg akan dimasak. Ini dapat membantu mr hubby utk membeli barangan basah dan kering pada hujung minggu.

Menu planner saya tampal di dapur so bibik boleh tahu apa yg saya masak jadi  dia boleh prepare brg2 nak masak. Nanti entry yg lain saya menu planner yg dibuat.


So konsep saya utk prepare #iswatiebento utk kids ialah letak menu yg light and fav mereka n  various. Add on juga dengan biskut atau buah. Air bagi air masak jer. 


Jom layan sebilangan kecil koleksi bento kids sehingga hari ini. 


Tetiba terus lapar. Jom cari makanan lah . lalallaa

Moga menjadi inspirasi ibu-ibu lain diluar sana utk hasilkan bento dgn kasih sayang  buat anak-anak.

Tuesday, February 9, 2016

Its already February 2016!

Assalamualaikum,


Its already 9th Februari 2016. Goshhhh cepatnya masa berlalu. Rasa mcm baru start enjin jer.

Been busy with work and family. 

Wish me luck!

Nak share azam tahun nih #iswatiebento. Nanti kita share yer

Stay tune!!!!

2013 Copyright © iswatie.blogspot.com. Designed by Rekaneka.com.